Weer een nieuwe ervaring rijker - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu Weer een nieuwe ervaring rijker - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu

Weer een nieuwe ervaring rijker

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Garden Route

Dit is de eerste keer in 15 weken dat ik mijn blog kan schrijven via mijn laptop. Dat is toch net iets makkelijker, dan via je telefoon. Dit betekent echter wel dat de 2 weken alleen backpacken alweer voorbij zijn en dat mijn ouders hier nu in Zuid-Afrika zijn voor de laatste twee weken. Het is bizar hoe snel alles is gegaan en ik kan bijna niet geloven dat ik hier nu al 3,5 maand zit. Ik had nooit gedacht dat alleen reizen me zo goed zou bevallen, ondanks dat het soms ook wel lastig was. Weer een ervaring rijker! Ik zal maar gauw beginnen met vertellen over week 15.

Maandagochtend wilde ik heel graag met het Belgische meisje dat ik had ontmoet, gaan paardrijden. Helaas kon dat maar op 2 tijden, namelijk 's ochtends vroeg of midden op de dag. Voor de ochtendtrip waren we al te laat en midden op de dag kon ook niet, want het Belgische stel moest 's middags met de Bazbus. Ik had natuurlijk ook alleen kunnen gaan, maar ik had die dag gewoon niet zo'n zin om alleen wat te gaan doen. Ik wist namelijk ook niet of er nog leuke mensen zouden aankomen, dus ik wilde nog even van gezelschap genieten. Het eerste deel van de ochtend dus gewoon in het hostel rondgehangen. Het Belgische meisje en ik besloten om naar het Pledge Nature Reserve & Walk te gaan. Dat was 5 minuten lopen vanaf het hostel. We moesten een kaartje kopen in een koffietentje om vervolgens bij een hek aan te bellen en ons nummer van het kaartje door te geven. Het was een beetje een vreemd systeem. We hadden een kaartje voor ons samen, maar er waren verder geen camera's, dus er hadden makkelijk meer mensen met ons mee naar binnen kunnen lopen. Op terugweg moesten we ook aanbellen om er weer uit te komen, maar ze kunnen helemaal niet controleren of je er nou in of uit gaat. Het Pledge Nature Reserve & Walk was een klein bosachtig park waar je kon wandelen. Je had verschillende routes die je kon lopen. Het was wel mooi en heerlijk rustgevend, maar verder niet heel bijzonder. Ook was het erg verwilderd, wat wel jammer was. Binnen een uur hadden we alle paden afgelopen.

Terug in het hostel hebben we een paar potjes gepooled. Vlak voordat het Belgische stel wegging, kwam er een Nederlands meisje binnen die ook in het hostel zou blijven, dus ik was helemaal gelukkig. We hebben aan het eind van de middag een boottocht gedaan over de lagune. Ik had er al een gedaan een paar dagen ervoor, maar deze boot vertrok net weer van een ander punt en het uitzicht bleef mooi. Daarna besloten we om een braai te doen in het hostel. We hadden er alleen niet bij nagedacht dat het natuurlijk even duurt voordat het vuur goed is, waardoor we erg laat aten. Maar de bananen met nutella van de braai, maakten het helemaal goed.

Dinsdagochtend ben ik samen met het Nederlandse meisje naar het Knysna Elephant Park geweest. De meeste olifanten die hier leven zijn gered. Een aantal olifanten blijven in het park en andere olifanten worden uiteindelijk weer in het wild uitgezet. De olifanten hebben nog steeds de vrijheid om overal heen te gaan waar ze willen, maar het is ook mogelijk om een aantal aan te raken en te voeren. De olifanten die ze weer in het wild willen uitzetten, houden ze zoveel mogelijk van mensen weg. We hadden een mandje gekocht met fruit, zodat we de olifanten konden voeren. Daarna nam de gids ons mee om tussen de olifanten rond te lopen. We konden ze zelfs aanraken. De huid voelde heel anders dan je zou verwachten. De huis voelde ruw, maar ook zacht aan en het voelde een beetje als schubben, heel gek. Als je naast zo'n olifant staat, voel je je echt heel klein. We zagen zelfs een olifant een boom omduwen. Dat was heel indrukwekkend om te zien, wat een kracht! 's Middags ging ik zelf op pad naar een bierbrouwerij voor een rondleiding en een bierproeverij. Heel interessant om te zien waar het bier wordt gemaakt en hoe. Ik kreeg 8 kleine biertjes, waarvan de meeste erg lekker waren op 2 na. Nadat je alle biertjes had geproefd, kon je bij de barman aangeven welke je het lekkerste vond en dan kreeg je die of in een halve liter glas of je kon voor een take-away fles gaan (dat was wel iets minder dan een halve liter). Ik koos voor het laatste, want die 8 glaasjes bier waren op dat moment wel even genoeg. Ik moest namelijk ook nog terug naar mijn hostel.

Woensdagochtend haalde de gids van Island Vibe (mijn hostel) me over om mee te gaan met een tour naar de rasta village met nog een ander Nederlands meisje. Ik twijfelde eerst heel erg, want ik moest al om 12 uur weer terug zijn voor de Bazbus en het was op dat moment al 10:45. Ze zeiden dat het makkelijk kon, dus ik ging uiteindelijk toch mee. We liepen naar de taxi standplaats om daar een lokale minibus taxi te pakken. Ze vinden namelijk wel dat als je een tour doet naar de rasta village of township, je ook het lokale vervoer moet nemen voor de volledige ervaring. Ik had nog nooit in zo'n minibus taxi gezeten, omdat tijdens mijn vrijwilligerswerk dit sterk werd afgeraden, maar nu waren we met een gids dus het voelde ook totaal niet onveilig. Die minibusjes gaan pas weg, als ze vol zijn. Het kan dus eventjes duren voordat je daadwerkelijk op weg bent. Als je ergens wilt stoppen, dan roep je gewoon naar de chauffeur en dan stoppen ze ergens midden op de weg. Wel leuk om een keer mee te maken. De man die ons rondleidde in de rasta village was ontzettend grappig. Als hij aan het vertellen was, maakte hij allemaal leuke gebaren en ook de manier van praten was erg leuk. Soms kon ik hem eigenlijk niet volgen, maar ik vergat dan om dingen te vragen, omdat ik gewoon genoot van zijn manier van praten. Helaas hadden we weinig tijd, omdat ik weer op tijd terug moest zijn. Het was al na 12 uur, toen we weggingen. Hierdoor raakte ik een beetje gestrest, want ik wilde wel heel graag met de Bazbus. De gids merkte dat ik zenuwachtig was, maar hij stelde me gerust dat de bus gewoon zou wachten. Dat was eerst wel moeilijk, want als je met een minibus taxi gaat, dan moet je ook wachten totdat ze een keer langs je komen rijden en dat kan heel lang duren. Toen we eindelijk in de taxi zaten, kon ik wat meer relaxen. Ondertussen had het hostel de gids gebeld om te vertellen dat de Bazbus er was, maar ze zouden op me wachten.

Met de Bazbus ging ik op weg naar Oudtshoorn. Samen met een Duitse vrouw werd ik gedropt bij het shuttlepunt en vanuit daar werden we naar het hostel gebracht in Oudtshoorn. Het is altijd wel fijn om tegelijkertijd met iemand aan te komen, dan weet je tenminste dat er iemand is. In het hostel aangekomen, vroeg ik meteen of ze ook kleren wasten, maar dat deden ze niet. Gelukkig was er een wasserette 5 minuten van het hostel vandaan en ze brachten je was zelfs terug naar het hostel. Ik had bijna geen schone kleding meer en alles rook al dagen naar kampvuur. Nadat ik mijn was had gedropt, kroop ik voor het haardvuur in het hostel om even bij te komen van de dag. Buiten was het echt aan het storten, dus het was heel fijn om bij het haardvuur te zitten. Helaas deden ze deze avond geen avondeten in het hostel, dus ik moest wel naar buiten om te gaan eten. Samen met 2 Nederlandse meiden en de Duitse vrouw gingen we uiteten in een restaurant op loopafstand. Terug in het hostel nog even aan de bar gehangen met een ander Nederlands meisje en heeft de barman ons het een en ander uitgelegd over rugby.

Donderdag was een heerlijke dag. Ik stond vroeg op, want er stond een fietstocht op de planning die de hele dag zou innemen. Samen met de Duitse vrouw werd ik boven aan de Swartberg pass afgezet met een mountainbike. Het uitzicht was prachtig. We fietsten 24 km naar beneden door een ontzettend mooi uitzicht. Af en toe een beetje remmen en genieten van het uitzicht. Ik was te eigenwijs geweest om handschoenen mee te nemen, dus mijn handen waren heel erg koud. De auto die ons afgezet had, volgden ons helemaal tot aan de splitsing (links Cango Caves en rechts hostel). Bij de splitsing kregen we een bandenplaksetje en een slot voor de fiets en konden we weer op pad. We sloegen links af om naar de Cango Caves te gaan. Ik had verwacht dat het vrij dichtbij zou zijn, maar je moest een vrij steil stuk omhoog. Het laatste stuk ben ik gaan lopen, want ik kon echt niet meer. Vanaf de Cango Caves ben ik in mijn eentje op pad gegaan, want de Duitse vrouw wilde de gewone tour doen en ik de adventure tour. Mijn tour begon een half uur later en duurde ook een half uur langer, dus splitsten we op. De adventure tour was ontzettend gaaf. De grotten waren al heel mooi, maar de adventure tour gaf net dat extraatje. We moesten namelijk bij bepaalde stukken kruipen of zijwaarts lopen. Ook moesten we een stuk op ons buik omhoog klimmen, tijgeren en op onze buik naar beneden glijden. Dit was echt heel leuk en gaaf om te doen! Toen de tour afgelopen was, was het al 14:00. Vanaf de Cango Caves naar het hostel was nog 30 km. Ik wilde ook nog ergens lunchen, dus ik moest wel even doorfietsen. Over 15 km zou ik namelijk langs de Tea Garden komen en dat scheen de moeite waard te zijn om te stoppen voor de lunch. Ik was daar echter pas om half 4. Uitgeput kwam ik daar aan. De vrouw die daar werkte, zei dat ze eigenlijk al dicht waren, maar ze kon me wel een bord soep, wat brood en iets te drinken aan bieden. Ik was moe en ik had honger, dus ik vond alles prima. Ook was ik allang blij dat ik gewoon nog wat kon eten, ondanks dat ze dicht waren. De soep was heerlijk en de Tea Garden was erg rustgevend. Tijdens het eten had ik bedacht dat ik echt niet meer kon fietsen en dat ik het hostel zou bellen om me op te halen. Ik had bedacht dat ik naar de struisvogelboerderij zou fietsen (0,5 km) en dan het hostel zou bellen en dan in de zon zou wachten. Bij de struisvogelboerderij aangekomen, besloot ik toch nog verder te fietsen. Het eten had me nieuwe energie gegeven en de weg was voornamelijk vlak. Ook was de omgeving super mooi, dus ik vergat mijn vermoeide benen. Iets voor 17:00 kwam ik weer terug aan bij het hostel. Ik bracht mijn fiets terug, haalde mijn schone was op (jeej ik was helemaal blij!!!) en dook snel onder de douche. Ik was trots op mezelf. In Nederland fiets ik helemaal niet zo veel, maar nu had ik toch zo'n 57 km gefietst op één dag! Het hostel had deze dag wel avondeten, dus ik kon gewoon bij het vuur wachten op het eten. Heerlijk na zo'n actieve dag. Ik heb struisvogel gegeten. Het was verrassend lekker. Je zou verwachten dat het kipachtig is, maar het juist meer beefachtig en heerlijk mals.

Vrijdagochtend rustig aangedaan. Tas ingepakt, bij het haardvuur rondgehangen en nog een wandeling gemaakt naar het centrum. Om half 1 vertrok de shuttle naar het oppikpunt van de Bazbus. Mijn volgende bestemming was Mossel Bay. Ik had geen idee wat je daar kon doen, maar ik had gezien dat er een hostel in een oude trein was en daar wilde ik wel een nachtje slapen. Een van de Nederlandse meisjes die ik had ontmoet, was ook wel benieuwd naar dit hostel, dus we besloten om samen naar Mossel Bay te gaan. Niet voor de plek zelf maar voor het hostel. We zouden daar wel zien wat er te doen viel. De trein lag echt naast het strand. Vanuit onze bedden keken we recht op het strand en konden we de zee heel goed horen. Het zag er prachtig uit! We besloten om een wandeling te maken naar de point. Daar stond ook een vuurtoren. Mossel Bay zelf was niet heel bijzonder, maar het uitzicht wat je had op de bergen en de zee, vond ik heel bijzonder. Bij point aangekomen, had je ook een prachtig uitzicht op de zee. Je kon zelfs zoveel van de zee zien, dat het net leek alsof de horizon rond was in plaatst van recht. Het had een heel bijzonder effect, alsof we in een soort cilinder zaten. Het hostel had een goed restaurant, dus we besloten om daar te gaan eten. Je had nog van die treinbanken in het restaurant staan, erg grappig. Het eten was ook erg lekker, maar wel aan de dure kant voor Zuid-Afrikaanse begrippen.

Zaterdag was mijn laatste dag van mijn backpackers avontuur. Alle activiteiten die ik wilde doen, konden op een één of andere manier niet. Ik besloot om gewoon rond te lopen door Mossel Bay en op zoek te gaan naar een spa o.i.d. Tijdens het backpacken zorg je niet altijd even goed voor jezelf als zou moeten, dus ik besloot om echt weer even aandacht te besteden aan mezelf. Ik heb eerst een beetje geshopt en daarna kwam ik een spa tegen. De enige behandeling die ik kon doen, was de fishspa. Dat konden mijn voeten wel gebruiken. Ik heb 45 minuten lang mijn voeten laten dobberen in een bak water met visjes die alle dode huidcellen van mijn voeten op aten. Ik had mijn e-reader bij me, dus ondertussen kon ik heel relaxt een boek lezen. Na de spa besloot ik om naar de kapper te gaan. Ik was al maanden lang niet naar de kapper geweest en tijdens mijn vrijwilligerswerk had ik vaak genoeg gehoord dat mijn haar zo droog was. Het onderste gedeelte van mijn haar was ook een totaal andere kleur dan de rest. Nu is mijn haar ongeveer gehalveerd (naar mijn smaak alweer te kort), maar het ziet er weer voller en gezonder uit. Samen met het Nederlandse meisje heb ik nog even geluncht in ons hostel en vlak erna werden we weer opgehaald met de Bazbus voor onze laatste rit met de Bazbus richting Kaapstad. Toen ik in wilde stappen, kwam ik Freddie tegen. Hij werkte in Island Vibe Jeffreys Bay en hij had me toen meegenomen met sandboarden, erg leuk om hem nog even tegen te komen. Het was een drukke bus voor de tijd van het jaar met een aantal gezellige mensen. Na een paar uurtjes werden er een paar biertjes opengetrokken en werd de muziek wat harder gezet. Een leuke en gezellige laatste rit. We kwamen 2 uur eerder aan in Kaapstad dan gepland.
Een taxi bracht me naar Maarten's Guesthouse, waar mijn vader had geboekt voor de komende 3 nachten. Toen ik daar aankwam, waren mijn ouders nog niet geland, dus ik kon de douche even goed uittesten. Een waterval als douche en een tweepersoonsbed zijn natuurlijk ontzettend luxe na backpacken. Toen mijn ouders aankwamen nog even gezellig wat gedronken en bij gekletst.

Zondag was even wennen. Het is gek om niet meer alleen te reizen en ik vind het echt heel jammer dat het al voorbij is, maar het is ook heel leuk om mijn ouders weer te zien na zo'n lange tijd. Helaas regende het de hele dag in Kaapstad. We zijn naar het two ocean aquarium geweest, want daar waren we droog. Het was een mooi aquarium. Ik heb hele mooie, maar ook hele lelijke vissen gezien. Daarna zijn we een overdekte craftmarkt o.i.d. geweest. Een man die daar drums verkocht, heeft me ook een minilesje gegeven. Ook nog even de foodmarket bezocht en de rest van de dag doorgebracht bij waterfront. Jammer dat het regende, maar het was een prima dagje.

Weer een week vol belevenissen. Nu ik mijn backpackavontuur heb afgesloten, lijkt alles al zo lang geleden, maar het is pas een week geleden. Ik ga nog even volop genieten!

Liefs en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 7401

Voorgaande reizen:

17 Juli 2017 - 06 September 2017

Zuid-Afrika 2.0

06 Maart 2016 - 04 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: