Lach, leer, leef en liefde - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu Lach, leer, leef en liefde - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu

Lach, leer, leef en liefde

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 April 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lach, leer, leef en liefde. Er gaat geen dag voorbij zonder deze vier dingen. Natuurlijk zijn er ook wel eens minder leuke gebeurtenissen of verhalen, maar elke dag heeft wel mooie momentjes. Elke dag is er wel een moment dat ik kan lachen of een kind aan het lachen maak. Ik probeer de kinderen zoveel mogelijk te leren, maar zij leren me ook elke dag weer iets. En er is zoveel liefde om te geven en om te krijgen :)

Maandag was het de laatste dag van de vakantie. Een heerlijke rustige dag met de kinderen waarin we lekker ouderwets de gansen hebben gevoerd. Aan het einde van de middag ging ik weer naar mijn toegewezen huisje. Sinds deze week zit ik niet meer bij St. Michael, maar bij St. Augustine. In dit huisje wonen 7 kinderen waarvan 2 tweelingen (2 meisjes van 9 mnd en 2 jongens van 5j). Aan die jongetjes heb je echt je handen vol. Wat kunnen die lastig zijn, maar ook net zo ondeugend en lief. Deze middag heb ik me vermaakt met een van de baby's. Lekker gespeeld, geknuffeld en eten gegeven. Dit laatste ging uiteraard niet vlekkeloos. Uiteindelijk zaten zowel de baby als ik onder de zoete aardappel. De 2 baby's kunnen nog niet zelf staan of lopen, dus ik ga ze de komende tijd maar extra stimuleren.

Dinsdag begon school weer. Stiekem was ik hier wel blij mee, ondanks dat ik hele leuke dingen heb ondernomen met de kinderen. Een vakantie van 2 weken is best lang. Een vakantie van 2 weken is best lang, als je verder niet van het terrein af mag. De kinderen mogen namelijk alleen onder begeleiding het terrein verlaten. Ze groeien daardoor heel beschermd op. Ook wel nodig met de achtergronden van sommige kinderen, maar ik vraag me soms wel af of ze wel genoeg van de buitenwereld zien om later op hun eigen benen te staan. Ook vervelen de kinderen vanaf 11 jaar zich eigenlijk heel snel. Als vrijwilliger kan je natuurlijk extra activiteiten organiseren, maar dat is soms lastig omdat er zoveel verschillende groepen zijn en de oudere kinderen willen eigenlijk de hele dag op de xbox, maar ik ben ook graag buiten.
Dinsdagochtend zou ik in de special skills klas helpen, maar de docent en 2 kinderen waren er niet, dus dat ging niet door. Ik heb mijn ochtend toen doorgebracht in de Day Care. Het was wel sneu voor het derde jongetje van de special skills klas, want die moest ook naar de day care omdat zijn docent er niet was.

's Middags zou er hwklas zijn, maar jullie raden het misschien al dat ging ook niet door, net zoals de playground later op de middag want het regende en het was koud. Als bijna alles niet doorgaat, voel je je soms wel nutteloos en is het even zoeken wat je wel kan doen. Al gauw was ik gekke bekken aan trekken met een meisje van 8, waardoor ik het nutteloze gevoel meteen kwijt was. Rond 4 uur namen een paar kinderen me mee naar hun huis. Een van de jongens wilde graag hulp met het lezen van Engels. Aan zijn broertje en zusje heb ik verteld over het slaapgedrag van jonge kinderen en tieners in Nederland. Dat was voor hun echt onbegrijpelijk, zo laat willen slapen of tot 12 uur uitslapen? Bij St. Augustine begon de tweeling me te kietelen en ik bij hun, dus we hebben bijna een uur over de grond gerold van de slappe lach.

Woensdagochtend doorgebracht in Grade R. Het begon meteen goed. Een van de jongens sloeg een ander kind op zijn hoofd met een schoen. Toen de schoenen afgepakt waren, begon hij echter in te slaan op een ander kind. De docent vroeg of ik de klas even wilde overnemen, dan kon ze met dit kind de klas uit. Ik heb toen de dagen van de week en getallen met de kinderen doorgenomen. Ze deden allemaal heel lief mee, dit was ik niet gewend als de docent de klas uit was, hierdoor extra leuk. Toen de docent weer terug was, ging ze de kinderen het een en ander vertellen over kindermisbruik (geweld en seksueel). Heftig onderwerp, maar wel goed. Ze vertelde ook aan de kinderen aan wie ze het moeten melden als ze zoiets meemaken. Ook het slaan van andere kinderen kwam aan bod. Dit gebeurde allemaal voor 8:45, een heftig begin van de ochtend dus.

's Middags kwam een van de meiden met wie ik donderdag t/m zondag naar Kaapstad zou gaan al naar MoP. Bij nieuwe/onbekende vrijwilligers kunnen de kinderen heel stout zijn, maar nu waren het echt engeltjes.

Donderdag ging de wekker om 03:35, want samen met 2 andere vrijwilligers zou ik 4 dagen door gaan brengen in Kaapstad. Samen met 1 van de meiden vloog ik om half 7, het andere meisje vloog al iets eerder. Helaas bleek het toen we aangekomen waren, dat zij vertraging had waardoor ze pas 2 uur later zou landen. De vlucht zelf duurde maar 2 uur, dus dat was extra balen. Gelukkig was het al lekker weer, dus we konden lekker buiten wachten. Wat ook jammer was, dat mijn telefoon besloot om raar te gaan doen. Na het resetten deed die weer normaal, maar ik was al mijn apps en contacten kwijt. Heel handig!

Onze gids was een hele vrolijke drukke man. Hij had al kaartjes voor ons gekocht voor de tafelberg, dus we hoefden alleen maar in de rij te staan naar de kabelbaan. Boven aan gekomen zagen we het prachtige uitzicht vanaf de tafelberg. Wat was het mooi daar! De rest van de middag hebben we Muizenberg en het haaienstrand bezocht. Hierna kwamen we aan bij het huis van onze gids, daar zouden we namelijk slapen. We konden even bijkomen met een glas wijn en prachtig uitzicht, waardoor we een ultiem vakantie gevoel kregen. De vrouw van onze gids had heerlijke bobotie voor ons gekookt.

Vrijdag stond een druk programma op ons te wachten. We begonnen de dag op robbeneiland. Met een ferry werden we hier heen gebracht. Met de bus kregen we eerst een tour over het eiland. Tijdens deze tour zag ik nog een verdwaalde pinguin langs de weg. Na de tour zijn we de gevangenis in geweest. Het is zo bizar om te zien hoe lang sommige gevangen in de kleine cellen hebben doorgebracht. Na robbeneiland hebben we kunnen relaxen op waterfront; we zijn bij een foodmarkt en in een reuzenrad geweest en nog geshopt. Op de terugweg naar huis reden we langs de kust en zijn we nog even gestopt om de zonsondergang te kunnen bewonderen. Thuis aangekomen, stond er weer een heerlijke maaltijd met een glas wijn op ons te wachten.

Zaterdagochtend naar de zonsopgang gekeken en naar het pinguinstrand geweest. Een heel leuk gezicht al die pinguins, wat een grappige beesten. Voordat we weg reden, moesten we eerst even checken of er niet nog een pinguin onder de auto zat. Hierna zijn we doorgegreden naar Cape point. Hier hebben we eerst een wandeling omhoog gemaakt naar de oude en nieuwe vuurtoren. Hierna zijn we van Cape point naar Kaap de Goede Hoop gelopen. Onderweg kwamen we nog een prachtig strand tegen, waar we onze tassen nog net konden redden van het zeewater. Het is zo vreemd hoe een landschap zo snel kan veranderen. Soms dan kwam je ergens om de hoek weer een totaal andere wereld tegen. Onderweg naar huis zijn we nog even gestopt voor een lekker stuk taart bij een koffietentje. 's Avonds werden we afgezet bij een leuk restaurant waar we cocktails op het dek konden drinken met uitzicht op een strand met pinguins.

Zondag was alweer onze laatste dag. We zijn met een hop on hop off bus door de omgeving van Kaapstad gereden. Onze eerste stop waren de botanische tuinen. Overal mooie bloemen, ik had er wel de hele dag kunnen lopen, maar daar hadden we helaas geen tijd voor. Onze tweede stop was Camps Bay, een heerlijk strand waar we hebben geluncht in een van de restaurantjes. Helaas was het toen al tijd om weer terug naar het beginpunt te gaan, want we moesten op tijd op het vliegveld zijn. Op het vliegveld afscheid genomen van een van de meiden, want die vloog terug naar Nederland. Terug in Durban waren we helemaal gesloopt!

Mijn weekendje in Kaapstad is voorbij gevlogen, maar ik was ook weer blij om terug te zijn bij MoP en mijn kindjes. Bovendien kom ik in juni weer terug in Kaapstad, want ik wil zeker meer zien van deze mooie stad.

Lots of Love!

  • 11 April 2016 - 22:05

    Papa:

    We kijken er ook al erg naar uit je over ruim 2 maanden te zien in deze mooie stad :)

Tags: Kaapstad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 7406

Voorgaande reizen:

17 Juli 2017 - 06 September 2017

Zuid-Afrika 2.0

06 Maart 2016 - 04 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: