Time flies and so did I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu Time flies and so did I - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Sanne Gravenberch - WaarBenJij.nu

Time flies and so did I

Blijf op de hoogte en volg Sanne

27 Maart 2016 | Zuid-Afrika, Durban

Wauw ik kan bijna niet geloven dat ik hier nu al 3 weken zit. In deze korte tijd heb ik zoveel gave dingen gedaan en gezien. Eerst was ik zenuwachtig om de enige vrijwilliger te zijn op mijn project, maar dat is totaal niet meer het geval. Het contact met vrijwilligers van andere projecten verloopt zo gemakkelijk en Mother of Peace is echt een beetje mijn thuis geworden. In elk huisje word je met open armen ontvangen, vandaag kreeg ik bijvoorbeeld een tros bananen van een van de huismoeders, zo lief. Ze was erg blij dat ik een groot deel van de middag een van de kinderen had voorgelezen en geholpen met zelf lezen. Ook liet ze me alle armbandjes en kettingen zien die ze zelf had gemaakt, uiteraard een armbandje van haar gekocht.

Deze week was het vakantie (en volgende week ook). Jammergenoeg was het maar 23 graden (ja dat is koud hier ;)) en regende het eigenlijk de hele dag. Alle kinderen waren binnen en ik ook. Even een dagje geen kinderen was wel even lekker en zo kon ik mezelf een beetje opladen. Maar goed ook, want de rest van de week was ontzettend leuk, maar ook vermoeiend.

Dinsdag kon mijn coördinator me nog niet vertellen hoe het vakantieprogramma eruit zag. De kinderen die normaal hier naar school gaan, werden meegenomen naar de playground van de school, dus daar ben ik ook heen gegaan. De hele ochtend heel actief gespeeld met de kinderen, vooral de jongetjes. De ene wilde geduwd worden op de schommel, de ander de boom in, nog een ander de boom uit, op de kop aan mij hangen maar ook gewoon knuffelen.
Helaas was er een jongen die ging vechten en een van de juffen pakte hem vast en vroeg me daarbij om hulp. De jongen bleef maar schoppen, maar uiteindelijk kregen we hem samen rustig en werd hij weggestuurd.

De dinsdagmiddag was iets rustiger. Het was tijd voor boodschappen en onderweg liet de driver zijn huis aan me zien, erg leuk om even binnen te mogen kijken. Toen ik terugkwam bij mijn huis zaten er heel veel bijen IN mijn huis. Dat ze aan de zijkant zitten, vind ik geen probleem maar 30 in je huis is toch niet zo prettig. Ik ontdekte een nieuw gat in het plafond, maar nu is het weer opgelost. Twee van de jonge jongens wilden me graag helpen met het halen van water. Het idee was heel lief, maar helaas liet eentje de volle fles van 1,5 liter precies op een van mijn tenen vallen. Het gevolg was een blauwe teen die bloedde. Maar het zal jullie niks verbazen dat dit mij overkomt.

Woensdag ben ik met de tieners en Justin (onze klusjesman) naar Splash, een waterpark geweest. Vlak voordat we gingen was er nog van alles dat geregeld moest worden (heel typisch voor hier!). Uiteindelijk zat iedereen in de bus en werden de toestemmingsformulieren getekend, dus we konden op pad met 13 tieners (4 jongens, 9 meiden). Wat een heerlijke dag was dit, het weer was ook nog eens perfect. De glijbanen wisselde ik af met relaxen in de zon. Iedereen had constant een grote glimlach op zijn/haar gezicht. Echt genieten. Voor de lunch kreeg iedereen 20 rand (1,20 ong). Ze konden bijna niet geloven dat het voor hen alleen was, toen ik het aan ze gaf. Uitgeput kwamen we thuis.

Na splash stond ik met een paar meiden voor een van de huizen. Vlakbij dat huis staat een boom en plotseling kwamen er wel honderden bijen uit die boom, echt een enorme zwerm. We zijn heel snel weggerend. Van een afstandje konden we zien dat die hele zwerm naar de zijkant vloog van (ja je raad het al..) mijn huis. Gelukkig zaten ze uiteindelijk in de box op mijn dak.

Donderdag heb ik marshmallow paaseieren verstopt voor de jonge kinderen. Zodra er een was gevonden begonnen ze te rennen en te schreeuwen van enthousiasme. Ook hebben we de kinderen geschminkt, het leek wel een soort kinderfeestje. Toen ik klaar was met de kinderen, smeerde ik de verf die nog aan mijn vinger zat af aan mijn gezicht. Dit was het teken voor de kinderen dat ze mij ook konden schminken. Niet om de beurt, maar met 5 tegelijk. Al gauw zat mijn hele gezicht onder. Later wilden ze ook graag mijn gezicht wassen. Heel fijn gevoel uiteraard als er drie handjes met water in je gezicht geduwd worden. Achteraf zat ik helemaal onder de verf en het water.

's Middags meegeweest naar de kerk. Er staat een hele mooie op het terrein. Voor buitenstaanders lijkt het alsof MoP heel veel geld heeft door dit mooie gebouw, maar het is ooit een donatie geweest. De mis leek erg op dat wat ik gewend ben in Nederland. De hele mis was in het Engels, behalve de liedjes die waren in Zoeloe. Mooi om te zien dat alle kinderen ook echt stil waren.

Vrijdag een heerlijk dagje strand gehad met een andere vrijwilliger. Eerst hebben we de Golden Mile van Durban afgelopen om vervolgens lekker aan het strand te liggen en uit eten te gaan. Hierna werd ik naar Horizon Farm gebracht om daar een nachtje te slapen. Horizon Farm is een ander project waar verstandelijk gehandicapte volwassenen zitten. Op het moment waren er twee vrijwilligers daar.

Zaterdagochtend ging de wekker om 05:45, lekker vroeg, maar opstaan was geen probleem want we gingen skydiven :) :). We konden maar per twee springen, dus de twee andere meiden gingen eerst en ik ging erna met nog een ander meisje. Ik had verwacht dat ik zenuwachtig zou worden in het vliegtuig, zeker toen ik zag dat het vliegtuig geen deur had, maar dat gebeurde niet. Ik zou als eerst springen dus ik zat naast de deuropening, waardoor ik tijdens het vliegen goed naar buiten kon kijken. Toen het moment van de sprong eraan kwam, ging alles heel snel. Ik werd goed vastgeklikt aan de man die met me meesprong en moest beide benen uit het vliegtuig laten hangen. Als die man opstaat, dan hang je echt uit het vliegtuig en dan denk je voor een seconde 'wat doe ik mezelf aan!!!!', maar zodra je valt, is dat weg. Tijdens de vrije val giert de adrenaline door je lijf en je voelt je zo vrij. Daarna gaat de parachute uit en zweef je in de lucht. Wat een ontzettend gave ervaring!

Thuis wilden de kinderen heel graag mijn video zien, dus die hebben we bekeken. In de middag kwam een van de oudere jongens van 17 jaar naar me toe om een praatje te maken. Sinds splash zoekt hij meer toenadering. Van de week liet hij me ook de sleutelhangers zien die hij maakt, uiteraard wat gekocht. Over het algemeen heb ik meer en makkelijker contact met de kleine kinderen, waardoor dit extra leuk was.

Zondag, eerste paasdag begon in de kerk. Typisch dat bijna iedereen om 10:00 zit, maar dat er pas een half uur later daadwerkelijk begonnen wordt. Na de mis hadden we een braai (barbecue). Ook werd er allemaal lekkers uitgedeeld. Nadat de braai afgelopen was, nam een jongen van 9 me mee naar zijn huis. Hij wilde graag voorlezen en voorgelezen worden uit de kinderbijbel. Tijdens de verhalen vraagt hij ook van alles, een erg leergierig jongetje. Het lezen werd afgewisseld met een puzzel en uno, maar lezen deed hij toch het liefst. Ondertussen kwam Justin me zoeken, want hij had gehoord van de paashaas dat ik mijn paascadeautje nog niet had gekregen en kwam me een pakketje met chocolade dingetjes brengen. Zo lief!

Ohja nog even een leuke afsluiter. Vlak voordat ik hier naar toe ging, heb ik een mooie ring gekregen en de kinderen vragen zoch steeds af of ik getrouwd ben. Een van de meiden vond het maar stom en gek dat ik geen vriendje heb, maar daar had ze wel een oplossing voor. Gewoon hier eentje vinden haha. Dan moet ik eerst even mijn voorkeur voor Nederlands uiterlijk een beetje bijstellen, maar wie weet ;) Nee hoor grapje.

Nog een fijn paasweekend en heel veel liefde vanuit Zuid-Afrika (:


  • 27 Maart 2016 - 20:59

    Tessa Gravenberch:

    Dag Sanne!
    Wat geweldig om je verhalen te lezen. Veel positieve energie van jouw voor al die kindjes en hulp voor de moeders.
    Oooh.... En dat je gesprongen bent

  • 28 Maart 2016 - 11:57

    Joanne :

    Hi Sanne

    Het klinkt fantastisch wat je meemaakt en goed dat je "het" dan maar ondergaat. Van Cézanne weet ik inmiddels dat dat de beste houding is. Van tevoren je afvragen of en hoe het gaat heeft niet zoveel zin omdat het 'gewoon' anders gaat dan je in Nederland gewend was.
    En het is voor mij vooral prettig om skydiving of andere 'ongein'te liken. Bij cez hield ik mijn adem in en vroeg me soms af waar het mis ging in de opvoeding. .blijkbaar is het een generatie dingetje :)
    Blijf genieten en je verbazen.

  • 28 Maart 2016 - 23:40

    Papa:

    Lieve Sanne, we waren al super trots op jou en je verhalen bevestigen dat nog eens. Zaterdag avond zijn wij naar de mis geweest en zondag hadden we een heerlijke Paasbrunch. 's Avonds hebben we gegeten met Gert, Margie, Koen, Line en opa en Magda. Jip was ook gekomen dus eigenlijk ontbrak jij alleen. Maar ik ben blij dat je ook zo'n leuk en 'daring' Paasweekend hebt gehad. Maar goed dat je het ons achteraf hebt verteld van het skyidiven, is toch beter voor ons ;). Maar dat wist je natuurlijk wel vandaar...
    Volgend weekend weer gewoon sightseeing is ook goed hoor.
    xx papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 7429

Voorgaande reizen:

17 Juli 2017 - 06 September 2017

Zuid-Afrika 2.0

06 Maart 2016 - 04 Juli 2016

Zuid-Afrika

Landen bezocht: